اخبار و مقالات سایت

  • 2148
  • 3289 مرتبه

11 مورد از مهمترین ویژگیهایی که یک مرغدار موفق باید بداند

05/30/1400

ویژگی های یک مرغدار موفق

یک مرغدار موفق باید نکته های زیر را رعایت کند. قطعا تولید کردن پرندگان تجاری امری سخت است . باید هفت روز در هفته کار کنی و نیز به سرمایه گذاری زیادی نیز نیاز دارد . یکی از استادهای رشته مرغداری در دانشگاه می سی سی پی ، در این ارتباط گفته است : "افرادی که با این صنعت آشنا هستند خوب می دانند که این حرفه 24 ساعته در هفت روز هفته است . بنابراین باید در مقابل آن تعهد داشته باشی تا بتوانی به موفقیت دلخواه خود رسید." اگر در یک مرغداری 5 عصر به مرغ ها سر بزنید و تا فردا 8 و 9 صبح به آن ها سر نزنید قطعا مرغدار موفقی نخواهید بود. مرغ ها متوجه این موضوع نمی شوند که امروز تعطیلات آخر هفته است و یا تعطیلات عید است . آنها را باید به صورت مرتب بررسی شوند و از آنها بیست و چهار ساعته مراقبت شوند. شاید هر شخصی نتواند با این شکل زندگی سازگار باشد از این رو این شغل مناسب هر فردی نیست . کسانی که مرغ های تجاری پرورش می دهند باید انسانهایی سخت کوش و جزیی نگر باشند . مرغدار باید محافظ سلامت و امنیت پرنده باشد .
فهرست
 

 

اخلاق حرفه ای یک مرغدار موفق

یک مرغدار موفق ساعت پنج تا شیش صبح در مرغداری باید باشد .آنها باید تا دیرهنگام حدود ساعت نه تا ده شب در آنجا حضور داشته باشد . آن ها نیز به صورت پشت سر هم در طی روز به پرندگان و مرغان سر می زنند . پرورش مرغان شغل کارمندی نیست که ساعت نه صبح تا پنج عصر باشه یک مرغدار موفق باید ساعت پنج صبح تا نه شب در رابطه به شفل خود فعالیت کند . به علت اینکه در مرغداری ممکن است هر لحظه اتفاق یا مشکلی پیش بیاید که شما باید به آن رسیدگی کنید منظور ما این نیست که شما مجبورید شبانه روز در مکان و بخش ها ی پرورش مرغ ها و پرنده ها زندگی کنید . بلکه باید دقت کنید که هر مسله ای را در زمان خود بررسی کنید و به سرعت برطرف کنید از این رو باید جمله " بعدا آن را برطرف خواهم کرد را کنار بگذارید و خود را به اخلاق کاری قوی عادت دهید .  

مایل بودن به حضور و وقت گذاشتن مرغدار موفق در مکان مرغداری

اجازه ندهید که کارگرهایی که استخدام کرده اید پرندگان شما را پرورش دهند اغلب مرغداران بیش از حد به اشخاصی که استخدام می کنند اعتماد دارند که آنها پرندگان را به رشد دلخواهشان برسانند . یک مرغدار موفق کسی است که به راحتی مرغان رو درک می کنه و مکان نگهداری آنها رو خوب بررسی میکنه . همانگونه که پیشتر به آن اشاره کردیم نیاز نیست که شما در مرغداری زندگی کنید تا بتوانید یک مرغدار موفق باشید .ولی لازم است که زمان کافی را برای مرغان خود صرف کنید تا در مورد همه چیز اطلاعات کسب کنید . اولین و مهمترین علت موفقیت این است که باید درک کنید که مرغان شما به شما چه می گویند . شما با قرار گرفتن در مکان مرغداری به صورت مداوم زبان آنها را درک می کنید .  

خصوصیات مرغد ار موفق

مرغدار موفق

در این مقاله ما شما را با بعضی از خصوصیات مرغدار موفق آشنا می کنیم :

1-یک مرغدار  موفق باید به جزئیات  دقت کند

بنا به گفته دامپزشک ، دکتر دامپزشک در فارم که سومین فارم بزرگ تولید کننده پرندگان ایالات متحده است ، یک مرغدار موفق مهارت زیادی در مشاهده دارد و پرندگان خود را به خوبی میشناسند . با توجه به صحبتهای ایشان یک مرغدار موفق هم به عملکرد تجهیزات مرغداری خود واقف هستند و هم مرغان خود را به خوبی می شناسند . آن ها نتنها از راه تجهیزات کامپیوتری بر پرندگان خود نظارت ندارند بلکه خود پرنده را هم مد نظر دارند. مرغدار زمان زیادی را در مرغداری می گذراند و تلاش می کند . تا هر جور نشانه ای را که تاثیری بر روی سلامتی مرغان دارد . عوامل استرس زا را در آنها کشف و برطرف  سازد . یکی از مرغداران در این زمینه می گوید که لازم است که یک مرغدار ساعت ها بنشیند و رفتار مرغان را در زمان ها ی مختلف پرورش در نظر بگیرد . چنانچه پرندگان بیش از حد گرم و یا سرشان شود ، و یا جریان هوای درون مرغداری مناسب نباشد . آب ویا دانه نداشته باشند و اینکه چه رفتاری از آن ها سر می زند. و یا اینکه اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد مرغان چگونه رفتار می کنند . اگر مدت زیادی را مشغول تماشای آن ها باشید آنوقت مرغان به شما می گویند که کجای کار می لنگد .

2- یک مرغدار موفق به علاقه مند به یادگیری می باشند

تشنه یادگیری و بهترین باشید یک مرغدار موفق همیشه تلاش می کند که اطلاعات جدید بیاموزد . روش ها ی خوب تری برای انجام کارها پیدا میکند و در انجام کارها تلاش میکندکه الگوی سایرین باشد. این افراد سعی میکنند که بهترین فناوری ها را در پرورش مرغ ها استفاده کنند. و از آنچه که امروزه در صنعت مرغداری میگذرد آگاه باشید . و نیز به صورت مداوم هر گونه مقاله و سایت آموزشی و سمینار و همایش ویا جلساتی که مربوط به تولید و مدیریت پرورش مرغ ها و مرغداری ها است را پیگیری میکنند. اکثر اشخاصی که از مرغداری سنتی فاصله گرفته اند حداقل سالی یکبار جلسه هایی را برگزار میکنند که خیلی از تولیدکنندگان دور هم جمع شوند. و از آخرین اتفاقات وتکنولوژی های این حوزه اطلاع پیدا کنند. مرغدار موفق به کسی می گویند که همیشه از آخرین تکنولوژی ها اطلاع دارد باز هم به شکلی درگیر یک اخلاق کاری قوی و علاقمند به یادگیری اطلاعات تازه می باشند. مرغدار موفق دانش آموزی است که اشتیاق دارد همه چیز بداند . آن ها در سمینار ها شرکت می کنند و در زمینه کاری خود کتاب می خواند و یا فیلم می بیند.  

3-یک مرغدار موفق دید سختگیرانه ای نسبت به کنترل عوامل بیماری زا دارد

همانطور که هر مرغداری باید بداند ، کوچکترین اهمالکاری در کنترل عوامل بیماری زا  می تواند یک دسته مرغان سالم را تبدیل به مرغان ناسالم کند. و به همین علت هم مرغدار موفق در مورد انجام استاندادهای کنترل عوامل بیماری زا سختگیر هستند.

3-یک مرغدار موفق دید با دقتی نسبت به کنترل عوامل بیماری زا دارد.

همانطور که هر مرغدار باید اطلاع داشته باشد که ریزترین سست کاری درکنترل عوامل بیماری زا می تواند یک گله پرنده سالم را به پرنده ناسالم کند ، و به همین علت هم باید هر عبور و مرور به داخل فارم به خوبی بررسی شود .   مرغدار موفق کسی است که پروتکل های امنیت زیستی در مزرعه ها و مکانها را به اجرا برساند . یک مرغدار موفق از ورود و خروج اشخاص مختلف به مرغداری خود اطلاع دارد و علت رفت و آمد اشخاص را بررسی می کند . بیماری پرندگان می تواند به راحتی و حتی با رجوع به فروشگاه های تهیه خوراک پرندگان نیز انتقال می یابد . مرغدارانی که بدون اینکه لباس خود را عوض کنند و یا اینکه چکمه بپوشند به این سالن ها ی مرغداری رجوع کنند خطر انتقال بیماری را به مرغداری های دیگر افزایش می دهند . یک پرورش دهنده موفق به امنیت زیستی مرغان اهمیت زیادی میدهد .

4- یک مرغدار موفق در مرغداری به آب تمیز دسترسی دارد .

یکی از اصلهای مهم و ابتدایی در مورد سلامت طیور ، دسترسی به آب تمیز می باشد. پرندگان دوبرابر مقداری که می خورند آّب می نوشند. از این رو آب آشامیدنی آنها خیلی مهم می باشد. آّب آشامیدنی آنها باید به طور مرتب از لحاظ مواد معدنی و ph موجود در آن نظارت و بررسی شود. ضمن اینکه باید بدانیم که سطح ph در آب بر روی سلامت گوارش پرنده موثر می باشد.

5-توجه یک مرغدار به جریان هوا

مرغدار موفق به تهویه هوای استاندارد در سالن مرغداری توجه کافی دارد . این امکان وجود دارد که تهویه هوا در زمستان انرژی و هزینه بیشتری را به دنبال داشته باشد ولی فواید زیادی را داراست . کیفیت محل پرورش و کیفیت هوا در رابطه با یکدیگر قرار دارند . سطح بالای آمونیاک که اغلب با انباشته شدن زباله و فضولات وهوای مرطوب در محیط پرورش مرغان به وجود می آید . یک تهدید جدی برای طیور به حساب می آید و شرایط مناسب برای اینکه پرندگان به عفونتهای تنفسی و آسیب های چشمی ابتلا یابند فراهم می کند. رطوبت و میزان آمونیاک بالا دو علت برای از بین رفتن هوای مناسب در مرغداری است . آمونیاک زیاد، پرنده را در معرض بیماری های تنفسی و مشکلات چشم قرار می دهد . حتی یک شبانه روز شرایط بد هوا و آمونیاک زیاد در مرغداری می تواند برای طیور سخت و زمینه ساز بیماری می باشد. با توجه به نظر دکتر تابلر به طور معمول مرغداران نسبت به بوی آمونیاک حساسیت خود را از دست می دهند . بنابراین سنسورهای دستی برای تشخیص سطح متعادل و مجاز آمونیاک ساخته شده است . هزینه این سنسورها بین 400 تا 500 است . با توجه به نظریه لوین بهترین راه پایین آمدن رطوبت هوا و سطح آمونیاک جریان بیشتر هوا می باشد.

6-مدیریت یک مرغدار موفق به  بستر کاهی طیور

یک مرغدار موفق به بستر کاهی طیور توجه کافی دارد . یک مرغدار موفق با خشک نگه داشتن از رطوبت مرغداری می کاهند. دکتر تابلر می گوید بستر کاهی مرطوب برای طیور اصلا مناسب نمی باشد و سبب افزایش تولید آمونیاک است . همه میکروب ها در محیط های نمدار رشد می کنند.

7- توجه یک مرغدار به کاهش استرس مرغان

سالهای گذشته ، وقتی جوجه ها از تخم خود بیرون می آمدند مرغ مادر آن ها را گرم نگه می داشت و برای آنها آب و دان پیدا می کرد . در حال حاضر در مرغداری های صنعتی مرغدار این نقش را به عهده دارد . اینکه مرغدار تا چه حد میتواند نیازهای مرغان را برآورده کند و لوازم مورد نیاز برای آسایش آنها را فراهم کند تاثیر بسزایی بر روی میزان استرس طیور و در نهایت روی میزان مقاومت آنها در مقابل بیماری ها را دارد . در یک مرغداری موفق یک نقص خیلی جزیی هم از اهمیت زیادی نیز برخوردار است . مثلا آنفلونزای مرغی که بیماری شایعی بین پرندگان است و سلامت مرغها را به خطر می اندازد. از این رو ممکن است که امنیت زیستی پرندگان را به خطر بیندازد این اولین خصوصیات یک مرغدارموفق است.

8-توانایی پرورش پرنده بدون آنتی بیوتیک توسط مرغدار

پرورش و تولید مهندسی شده پرنده موضوعی است که اخیرا خیلی از مرغداران موفق مجبور به یادگرفتن آن شده است . یا هنوز در مراحل یادگیری هستند . برای نمونه عدم مصرف آنتی بیوتیک در مراحل جوجه ریزی و خوراک به معنی این است که مرغداران باید مدیریت غلط را تغییر دهند و توجه و تمرکز بیشتری بر روی مسیله بهداشت در همه سطوح تولید از جمله مکان های پرورش مرغ ها و تولید گوشت ، مزرعه های مرغداری گوشتی و.....داشته باشند . و نیز ، خیلی از مرغداران و مجموعه های پرورش مرغ باید یاد بگیرند که با حذف آنتی بیوتیک ها از جیره غذایی جوجه هایشان را پرورش دهند . این مسله رابطه زیادی با منبع های دارای اهمیت در تغذیه مرغ تخمگذار نیز دارد . برای کمک به مقاومت بهتر در مقابل چالشهای بیماری در مرغداری ها باید سطح استرس در مرغان را کم کرد . در گذشته و تا چند سال قبلتر ، به کار بردن آنتی بیوتیک در پرورش مرغ ها اشکالی نداشت . ولی تحت فشار سازمان غذا و دارو در آمریکا برای منع مصرف آنتی بیوتیک علی الخصوص آن دسته که برای سلامتی مصرف کنندگان مضر می باشد مرغدار مصرف آنتی بیوتیک را حذف یا محدود میکند. یکی از کارشناسان می گوید که با حذف آنتی بیوتیک از رژیم غذایی مرغ ها و از جوجه کشی خیلی از پرورش دهندگان و شرکت های تولید مجبور به یادگیری روش های جدید برای پرورش مرغ شدند. آنها مجبور بودند که مدیریت خود را با پرورش بدون استفاده از آنتی بیوتیک تطبیق دهند.

9-آشنایی با مهارت های مکانیکی از نکات مهمی که یک مرغدار باید بداند

داشتن مهارتهای مکانیکی و فنی برای یک مرغدار صنعتی الزامی نمی باشد . ولی همین که مرغدار در مواقع لازم بتواند روشنایی های مرغداری ویا لوله کشی های آب یا تهویه را تعمیر کند سود کرده است . دکتر تبلر در این باره میگوید در نظر داشته باشید که هر کدام از تجهیزات مرغداری به عنوان نمونه خط تغذیه کننده خراب شود و شما بدانید که چطور آن را تعمیر کنید قطعا توانسته اید که در وقت و هزینه صرفه جویی کنید تقریبا تمام مرغ های گوشتی که در ایالات متحده تولید می شود در مزرعه های خانوادگی کوچکی پرورش می یابند که با شرکتهای زنجیره ای بزرگ قرارداد تجاری دارند. به اینشکل این مسله سبب شده است که در برابر با سایر نقاط جهان مرغها سالم و به شیوه خیلی ارزان پرورش داده شوند.

10-داشتن یک تخصص در مسیله آب مرغان

توجه به این مسله که آب مزرعه و مرغداری از نکات اساسی یک مرغدار خوب در سالن پرورش پرنده می باشد. اگر چه این مطلب در گذشته خیلی مورد توجه نبود و از طریق روش هایی مثل ایجاد چاه ها ی لوله کشی و سر نزدن به مرغ ها در موقع آبخوری ضررهای زیادی را متوجه این صنعت می کرد . لازم هست بدانید که آب مرغان مرتب مورد آزمایش و بررسی و در صورت لزوم این مسله برطرف می شود . در خیلی از مواقع کیفیت پایین آب اصلاح شدنی است . بنابراین قبل از حل مشکل باید بدانید که چه مسله ای وجود دارد یکی از موارد ضروری کنترل مقدار مواد معدنی و ph آب است . سطح PH آب می تواند به سلامت دستگاه گوارش مرغ ها آسیب بزند . مرغداران موفق به شکل درستی از شرایط آب مرغان اطلاع دارند و در صورت لزوم در کیفیت آن تجدید نظر میکنند . هر مرغداری که ضعف هایی را درسیستم آب رسانی به مرغ ها دارد . بدون شک با مشکلاتی مثل شل شدن روده آنها ایجاد فضله های شل ، کف مربوط ، تبدیل زیاد خوراک و کم شدن وزن قابل توجه مرغ ها و.... مواجه میشود .  

11-برخوردار شدن از گروه پشتیبانی قوی

احتمالا مواقعی پیش می آید که شما نمی توانید از مزرعه خود مراقبت کنید. اگر به هر علتی نتوانستید به مرغداری خود سر بزنید مسولیت مراقبت مرغ ها به عهده چه کسی می باشد. یک مرغدار موفق اشخاصی را در بین اعضای خانواده و دوستان خود دارد که می تواندبه آنها اعتماد کند. در مواقع ضروری یا شرایط پیش بینی نشده می تواندرسیدگی به امور مرغداری را به آنها بسپارد. پرورش مرغ و داشتن مرغداری موفق شغلی انفرادی نیست . داشتن اشخاصی که در این کسب وکار پشتیبان شما باشند خیلی مهم میباشد. البته امکان دارد که در خیلی از زمان ها به این اشخاص نیازی نباشد . ولی در صورت نیاز حضور آن ها ضروری و دلگرم کننده می باشد. مرغدار موفق خیلی از موقعیت ها را می سنجند . از این رو  اشخاص مشخصی را دارند که در صورت لزوم از آنها بهره مند شوند. یک مرغدار موفق تا حد امکان از چند مهارت کافی برای مدیریت بهتر مرغداری برخوردار است اگر یک مرغدار بتواند از مهارت هایی مانند عیب نوردهی محیط و مشکل خط آبرسانی و موانع دستگاه تهویه وغیره آگاهی داشته باشد در کم کردن هزینه و اتلاف وقت خیلی تاثیر خواهدداشت. منبع Successful poultry farmer

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا