اخبار و مقالات سایت

  • 2151
  • 4641 مرتبه

رنگ لامپ مرغداری-تاثیر رنگ لامپ بر رشد مرغ ها ی گوشتی و تخمگذار

07/05/1400

رنگ لامپ مرغداری

رنگ لامپ مرغداری  در صنعت پرورش مرغ و پرندگان مختلف از مباحث خیلی مهم و جذاب می باشد . از سالهای خیلی دور داستان های زیادی در رابطه با تجربیات شخصی و کارهای تحقیقاتی تجربه شده است . اما هنوز هم شناخت کافی از نقش نور در صنعت طیور و مدت زمان نوردهی و همچنین رنگ مناسب برای نور در سالنهای پرورش طیور نداریم و این نکات در پرده ابهام میباشد . اما در این مقاله به پاره ای از نتایج کشف شده از تحقیقات انجام شده  اشاره میکنیم :  

رنگ لامپ مرغداری

فهرست

  حساسیت مرغ ها به رنگ  لامپ مرغداری

 رنگ لامپ مرغداری در سالنهای مرغداری

رنگ لامپ مرغداری در مرغداری های تخمگذار

تاثیر رنگ  لامپ مرغداری در مرغ ها ی گوشتی  

حساسیت مرغ ها به رنگ لامپ مرغداری

سیر تکاملی طیور و انسان ها خیلی متفاوت میباشد . مغز پرندگان به مغز خزندگان بیشتر شبیه است.لامپ های تنگستن اکثرا یک ته رنگ قرمز دارند . ولی لامپ های فلورسنت ته رنگ متمایل به آبی دارند. دلیل این امر تولید بیشتر امواج با طول موج طویل و متمایل به قرمز در لامپ های تنگستن و تولید امواج آبی و سبز به وسیله لامپ فلورسنت میباشد . از آنجا که میزان حساسیت پرندگان به نور با حساسیت انسان ها به نور کاملا متفاوت میباشد . در نتیجه پرندگان لامپ فلورسنت را سی درصد روشنتر از لامپ تنگستن درک میکنند . بینایی مرغ ها دامنه گسترده تری دارد. مرغ ها نمی توانند طول موج های فرابنفش بیشتر از 320 و کمتر از 400 نانو متر راببینند . مرغ ها در نور آبی بسیار آرام هستند.  

 رنگ  لامپ مرغداری در سالنهای مرغداری

 

ترکیب رنگ سبز و آبی

این دو رنگ سبب افزایش رشد مرغ گوشتی و تخمگذار می شود . این رنگ ها سبب افزایش باروری خروس ها می شود . این دو رنگ نیز سن بلوغ جنسی مرغ گوشتی و تخمگذار را کاهش میدهد.

ترکیب  رنگ قرمز و آبی

این رنگ سبب کاهش کانی بالیسم در مرغ های تخم گذار و گوشتی می شود .

 

ترکیب رنگ زرد و سبز

با استفاده از ترکیب رنگ زرد و سبز میتوان راندمان غذایی را کاهش داد.  

ترکیب رنگ زرد و قرمز

با به کار بردن ترکیب رنگ زرد وقرمز سن بلوغ مرغ های گوشتی و تخمگذار افزایش مییابد .  

تاثیر رنگ قرمز

  رنگ قرمز سبب کاهش عصبانیت در گله و افزایش تولید تخم مرغ در مرغ های تخمگذار میشود.  

تاثیر رنگ زرد

رنگ زرد نیز به افزایش اندازه تخم مرغ در مرغ های تخمگذار کمک شایانی میکند.

لامپ مادون قرمز

در دمای معمولی که ما انسان ها ممکن است احساس راحتی کنیم پرندگان ممکن است که در این شرایط دوام چندانی نیابند. علاوه بر پرندگان تمام حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و ... همچنین تمایل دارند که در فصل سرما در مکانی گرم زندگی کنند. برای تامین گرمای موردنیاز حیوانات خانگی و مرغان و انواع طیور از سیستم های گرمایشی گوناگونی می توان استفاده کرد. یکی از بهینه ترین و به صرفه ترین روش های گرمایش حیوانات و طیور به کار بردن لامپ مادون قرمز در سالن های مرغداری می باشد. علاوه بر به کار بردن این لامپ ها برای گرمایش حیوانات از لامپ مادون قرمز در رستوران ها و مکان های تفریحی که در محیط های باز قرار گرفته اند نیز خیلی استفاده میشود. و نیز لامپ اینفرارد برای درمان فراوان استفاده میشود.

تفاوت تاثیر رنگ  لامپ مرغداری در پرورش

برای رشد جوجه بین رنگ نور قرمز و نور سفید تفاوت آشکاری نمیباشد. اما در مرغداری ها ی گوشتی در حال حاضر از نور قرمز استفاده می شود. همانطورکه قبلا اشاره شد نور قرمز سبب کاهش همدیگر خوری یا همان کانی بالیسم میشود. به علت اینکه همه سالن را به رنگ قرمز در می آورد. و جوجه ها نمی توانند خون را از سایر مواد تشخیص دهند.

فواید استفاده از نور قرمز در سالنهای مرغداری

  نور قرمز سبب آرامش بیشتر در جوجه ها می شود. این نور منجر به کاهش تحرک جوجه ها می شود. بنابراین انرژی کمتری تلف میشود و این عامل در پرورش مرغ گوشتی از اهمیت زیادی برخوردار است .

رنگ  لامپ مرغداری در مرغداری های تخمگذار

مطابق با تحقیقات انجام شده میزان تولید تخم مرغ و وزن تخم مرغ با نور سفید فلور سنت بیشتر می باشد . و نیز تولید تخم مرغ های بارور و نطفه دار نیز در هنگام استفاده از نور زرد در سالن های مرغداری بیشتر میباشد.

رنگ قرمز

برای تاثیر گذاری در رشد جوجه ها بهتر است از رنگ نور قرمز یا رنگ نور سفید در سالن مرغداری استفاده کنید . البته امروزه بیشتر از رنگ نور قرمز برای رشد جوجه در سالن مرغداری استفاده میکنند. با استفاده از رنگ نور قرمز در سالن مرغداری تمام محیط قرمز می شود و جوجه ها نمیتوانند خون را از سایر مواد دیگر تشخیص دهند . بنابراین سبب کاهش کانی بالیسم می شوند. رنگ نور قرمز سبب آرامش بیشتر در جوجه ها میشود . بنابراین کمتر تحرک دارند. بنابراین انرژی کمتری را تلف میکنند. معمولا در پرورش جوجه هایی که در حال رشد هستند و یا مرغ های تخمگذار از نور سفید و قرمز استفاده میکنند. لازم به ذکر است که بدانید در سالن های مرغداری از لامپ های مهتابی نباید استفاده کرد . به علت اینکه لامپ های مهتابی مقداری نور آبی از خود منتشر میکنند که برای رشد جوجه ها مطلوب نیست .

تاثیر رنگ  لامپ آبی بر مرغ های تخمگذار

رودنبرگ در سال 2004 گزارش کرده است که نور زرد سدیمی و نیز نور آبی و سبز باعث کاهش چربی سینه میشود . نور آبی نیز میتواند تاثیر مثبت بر روی زخم های پا و در نتیجه بهتر راه رفتن جوجه ها می شود .

تاثیر لامپ  قرمز برمرغ های تخمگذار

نور قرمز باعث تحریک جنسی بیشتر می شود . تاثیر نور سفید در مرغ ها ی تخمگذار میزان تولید تخم مرغ و وزن مرغ ها با نور سفید فلورسنت زیاد تر میشود . تاثیر نور زرد در مرغ های تخمگذار تولید تخم ها ی بارور نیز در روشنایی نور زرد بیشتر میشود .  

تاثیر رنگ لامپ مرغداری در مرغ ها ی گوشتی

بر اساس تحقیقات اخیر مرغ های گوشتی تا 26 روزگی در نور سبز و آبی بیشتر ین رشد را داشته اند . همچنین از روز 27 تا پایان دوره پرورش مرغ های گوشتی از نور آبی استفاده میکنند. اما نتیجه مهمی که ا ز تحقیقات گرفته شد این است که با استفاده از ترکیب رنگ نورهای تک رنگ در مهمترین مرحله های رشد جوجه ها برای بهتر شدن رشد و ارتقا باروری مرغ های گوشتی استفاده میشود. تعدادی مرغ گوشتی را از ابتدای جوجه کشی تا 26 روز اول به صورت جدا در زیر نور سفید ، قرمز ، آبی پرورش داده اند . و مرحله بعد از 27 روزگی جوجه ها برای هر کدام از نور رنگی دیگری استفاده کردند . آن ها دریافتند که مرغ های گوشتی در محیطی با ترکیب از نور های تک رنگ پرورش یافتند.در مقایسه با آن گروهی که در تمام دوره فقط با یک رنگ نور رشد کرده اند وزن گیری بهتری داشته اند. استفاده از ترکیب نور سبز و آبی برای بهتر شدن رشد و بازدهی مرغ های گوشتی بسیار مفید است . آرامش پرندگان در نور آبی و سبز در سالن مرغداری بیشتر است . به همین علت پیشنهاد میشود که لباس کارگران درون سالن مرغداری رنگ آبی داشته باشد. اما در اکثر اوقات از رنگ سفید به عنوان بهترین رنگ در سالن های مرغداری استفاده میشود . همچنین پرندگان به رنگ قرمز هم تمایل نشان میدهند که به همین دلیل از رنگ قرمز برای تجهیزات سالن مرغداری استفاده میشود.   برای کسب اطلاعات در رابطه با قفس مرغ تخمگذار و قیمت آن رو ی این کلمه کلیک کنید. منبع Light color of poultry bulbs

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا