اخبار و مقالات سایت

  • 2152
  • 1653 مرتبه

آبخوری مرغ -انواع آبخوری مرغ و میزان ارزش آن در مرغداری گوشتی

07/18/1400

آبخوری مرغ

آبخوری مرغ یکی از مهمترین تجهیزات صنعت پرورش مرغ میباشد .پس از تولد جوجه ها ، آن ها را میتوان به مدت زمان 48 ساعت بدون آب و خوراک مراقبت کرد . اما خیلی خوب است که بعد از بیست و چهار ساعت حتما برای آن ها دان و آ ب فراهم نمود و در دسترس آنها قرار دهید . آب یکی از مهمترین نیازهای اساسی برای پرورش جوجه های گوشتی و تخمگذار می باشد.
فهرست
    1. آبخوری مرغ دستی کله قندی
    2. آبخوری مرغ دستی ناودانی
    3. آبخوری مرغ اتوماتیک قطره ای یا نیپل
    4. آبخوری مرغ اتوماتیک سیفونی و یا پلاسون
    5. آبخوری مرغ اتوماتیک فنجانی

انواع آبخوری مرغ در سالن ها

آب سبب تنظیم دمای بدن جوجه ها میشود . حجم خیلی زیادی از بدن جوجه ها را آب تشکیل میدهد. کمبود آب در جوجه ها سبب ایجاد مسایل زیادی می شود . دهیدراته شدن ، چسبندگی مقعد ، بی حالی ، و کم اشتهایی از نمونه مشکلاتی است که جوجه هنگامی که باکمبود آب مواجه میشود ، بوجود می آید .در این مقاله ما شما را با انواع آبخوری آشنا میکنیم . امیدواریم که از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را ببرید.

آبخوری مرغ دستی کله قندی

برای پرورش جوچه های تازه متولد شده از این نوع آبخوری ها استفاده میکنند . این آبخوری ها را میتوان توسط کارگر کنترل کرد. تمام کارهایی مانند پرکردن ، خالی کردن ، شستشو و ضدعفونی کردن آن ها به وسیله نیروی کارگر انجام میشود . کمترین ظرفیت آبخوری های کله قندی دو لیتر و حداکثر 4 لیتر می باشد . اما بهتر است که به این نکته توجه داشته باشید که برای بهتر مدیریت کردن سالن پرورش طیور ، استفاده بیشتر از تعداد زیاد آبخوری کوچک مناسبتر از تعداد کم آبخوری با سایز بزرگتر است .

آبخوری مرغ دستی ناودانی

این ّآبخوری ها که بیشتر در سیستم پرورش مرغ تخمگذار در قفس به کار برده می شود . به صورتی که ای آبخوری ها در جلو قفس نصب میشود . جنس این آبخوری ها از آهن سفید ، یا آلومینیوم و یا پلاستیک می باشد. اغلب این آبخوری ها به یک تانکر آب متصل می باشد. در این نوع آبخوری ها ، آب تازه همیشه به برای طیور فراهم میشود و آب اضافه از دریچه ای در انتهای آن سرازیر میشود . در این آبخوری ها آب زیادی مصرف میشود و نیز به طور مرتب باید آبخوری ها ضدعفونی و یا شستشو شود . از معایب این آبخوری ها خطرات ناشی از قطع آب میباشد. در سیستم بستر برای پیشگیری کردن از وارد شدن طیور به درون ظرف آبخوری ، روی هر ناودان یک میله گردان نیز نصب میشود.

آبخوری مرغ اتوماتیک قطره ای یا نیپل

این سیستم ها بیشتر در روش قفسهای اتوماتیک به کار برده می شود . این سیستم ها کاملا بهداشتی میباشد و نیاز به ضدعفونی های مکرر ندارد. بعلاوه استفاده از این آبخوری ها کاملا مقرون به صرفه است زیرا در مصرف آب می توان صرفه جویی کرد . در این سیستم آبخوری جریان آب از لوله گذر میکند. در کنار هر قفس دو یا سه تا سرپوش مخصوص قرار گرفته است که آب به صورت قطره ای از آن بیرون می آید. همچنین طیور با نوک زدن به صورت متناوب با ای سوپاپ ها سبب میشوند که آب از دهانه سوپاپ به طرف پایین جریان پیدا کند . این نوع آبخوری ها برای جوجه ها ی قبل از سن یک هفتگی قابل استفاده نمیباشد.

آبخوری مرغ اتوماتیک سیفونی و یا پلاسون


پلاسون

 

اجزای تشکیل دهنده این آبخوری ها یک قسمت مدور و یک بشقاب میباشد . جنس این آبخوری از پلاستیک است . این آبخوری ها دارای دستگاه تنظیم می باشد. از این رو به وسیله یک لوله نازک به لوله اصلی جریان آب وصل می باشد . این آبخوری ها به صورت آویزان می باشد . در حین این که میزان آب آبخوری از مقدار مشخصی کم شود ، به علت سبکی ، فنر متصل به آن بالا میرود و شیر تنظیم باز میشود . سپس آب به درون آبخوری جریان پیدا میکند. هنگامی که میزان آب به اندازه مشخصی رسید ، دوباره به علت سنگین شدن آبخوری فنر پایین می آید و شیر تنظیم بسته می شود. بنابراین به طور مرتب به میزان کافی آب تمیز و خنک در اختیار مرغ ها قرار می گیرد . ارتفاع آبخوری ها را با توجه به سن مرغ ها میتوان کم یا زیاد کرد. این آبخوری ها اغلب بهداشتی تر میباشد . با استفاده از این آبخوری ها در مصرف آب صرفه جویی میکنید. اما برای به کار بردن این آبخوریها باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که این آبخوری ها را نباید مستقیم به جریان آب شهر متصل کنید . زیرا با قطع شدن آب آسیب بزرگی به مرغ ها وارد میشود . از طرف دیگر در مکانهای سرد سیر ، امکان یخ زدگی لوله های آب وجود دارد . بنابراین بهتر است که برای هر سالن یک منبع ذخیره آب جداگانه داشته باشید. بدین منظور میتوان از بشکه های آب یا تانکرهای کوچک استفاده کرد. بنابراین مقدار مشخص از دارو برای طیور را در آب مخزن حل کنید و به درون آبخوری های سالن هدایت کنید. یکی از مزایای دیگر این مخزن ها این است که آب را در فصل زمستان گرم نگه دارید تا بدین صورت دمای آب به درستی تامین شود.

آبخوری مرغ اتوماتیک فنجانی

آبخوری های کوچکی که 5 تا 15 سانتی متر قطر دارند و عمق آن ها تا شیش سانتی متر میباشد. این نوع آبخوری به چند نوع زیر تقسیم بندی میشود.

نوع معلق

که از یک فنجان تقریبا بزرگ تشکیل شده است که به انتهای یک لوله عمودی یا لوله خرطومی وصل می باشد. در درون فنجان سوپاپی وجود دارد که بر اساس وزن آب درون فنجان باز و بسته میشود.

نوع ماشه ای

اغلب فنجان ها در قسمت بالای یک لوله افقی در سالن قرار دارد و سوپاپی در قسمت پایین فنجان وجود دارد که به وسیله ماشه ای باز و بسته می شود. ماشه به وسیله خود مرغ عمل می کند . فنجان این نوع آبخوری ها خیلی کوچک است . و نیز لوله افقی را میتوانید بالا یا پایین بکشید . با توجه به سن و جثه جوجه ارتفاع آن تغییر میکند.  

انواع آبخوری اتوماتیک مرغ

 

  

 

 انواع اتوماتیک

بلدرچین

این مدل آبخوری همانگونه که از نامش مشخص است برای بلدرچین استفاده میشود . علت استفاده از آن هم سایز کوچک آن است. این مدل آبخوری در کارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی پرورش بلدرچین به کار می رود.

جامبو

این مدل آبخوری به علت این که پیشرفته می باشد برای پرورش حرفه ای طیور استفاده میشود. آبخوری مدل سوپر جامبو سبب پیشگیری از هدر رفتن آب در سالن های خیلی بزرگ استفاده میشود. قیمت مناسب و سیستم صرفه جویی زمان و جنس مقاومی دارد .

پلاسون پارس

آبگیری این آبخوری ها اتوماتیک میباشدو جنس بدنه آن مقاوم میباشد. به علت بزرگ بودن آن تعداد پرنده بیشتری از این نوع آبخوری استفاده میکنند. این نوع آبخوری را در کف سالن استفاده میکنند و قیمت آن مناسب میباشد. منبع Chicken drinking

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا