اخبار و مقالات سایت

  • 2173
  • 269 مرتبه

ماشین آلات خط تولید خوراک دام و طیور

11/14/1401

خط تولید خوراک دام و طیور

خط تولید خوراک دام و طیوردر ظرفیت های گوناگونی اجرا و طراحی میشود . این ظرفیت ها را می توان از یک تن تا شصت تن در نظر گرفت . با توجه به این ظرفیت ها تجهیزات تولید خوراک دام و طیور متغیر خواهد بود . در کارخانه غذای دام و طیور و در مراحل چند مرحله ای مواد غذایی مورد نیاز دام با هم مخلوط میشوند و به شکل پلت بسته بندی میشود . یک خط تولید خوراک دام و طیور شامل تمامی تجهیزات برای انجام فرآیند تولید پلت از دریافت کردن مواد اولیه ، تمیز کردن ، آسیاب کردن ، مخلوط کردن ، گندله سازی ، خنک کردن و در آخر انجام بسته بندی می باشد . هم اکنون خوراک دام و طیور نقش اصلی را در صنایع غذایی جهان دارد و یک صنعت بسیار مهم و استراتژیک به حساب می آید . تامین خوراک دام با کیفیت برای صنعت دام پروری در گرو طراحی تجهیزات با کیفیت و به راه انداختن کارخانه های خوراک دام و طیور مطابق استانداردهای روز جهان باشد . ما در گروه تولید خوراک دام و طیور تینا صنعت با هدف کمک به گسترش صنعت خوراک دام کشور با بکار گیری نیروهای مجرب و دانش روز سعی کرده ایم نقش موثری را ایفا کنیم . ما می توانیم مناسب ترین راه کار ، فن آوری و تجهیزات را با توجه به خصوصیات فیزیولوژی هر دام سفارشی کرده و یک کارخانه و خط تولید خوراک دام و طیور متناسب با نیاز شما راه اندازی کنیم .

 

خط تولید خوراک دام و طیور

  فهرست:

 تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

تجهیزات دریافت ، انتقال و نگهداری و انتقال مواد و محصولات در خط تولید کار خانه ها یکی از فرآیند های مهم به شمار می آیند. در کارخانه های خوراک دام برای انتقال و جا به جایی مواد در بخش های گوناگون خط تولید تجهیزات با کاربرد های متفاوت در اندازه ها و حجم های گوناگونی وجود دارد . با به کار بردن تجهیزات مدرن و با کیفیت در این بخش میشود روند تولید خوراک دام را تسریع کرد و سبب میشود محصول با کیفیت تری تولید شود .

مخازن نگهداری

از مخزن ها جهت نگهداری مواد اولیه و محصول نهایی استفاده میشود . این مخزن ها که به طور معمول به صورت مخروطی طراحی می شود دارای سطح خارجی از جنس آهن ، استیل و یا ورق های گالوانیزه میباشد . سطح داخلی این مخازن برای حفظ سلامت خوراک دام از استنلس استیل ساخته شده . مخزن های نگهداری در اندازه و ظرفیت های گوناگونی تولید می شود ‌ .

بالابرها

جهت انتقال مواد غذایی به شکل عمودی از تجهیزاتی بنام الواتور استفاده میشود . الواتورها به اندازه ها و حجم های مختلفی تولید و طراحی میشود .

نقاله ها

نقاله ها جهت انتقال مواد به صورت افقی و یا در یک سطح شیب دار به کار برده میشود . نقاله ها انواع گوناگونی دارند . نقاله های تسمه ای از معمول ترین آنها است که در خیلی از صنایع از آن استفاده میشود . به غیر از نقاله های تسمه ای ، از نقاله های مارپیچ ، زنجیری نیز در خط تولید خوراک دام به کاربرده میشود .

بارریز ها و دریچه ها

بارریزها بسیار گوناگونن که وظیفه انتقال مواد بین تجهیزات را بعهده دارند ، از انواع بار ریز ها به بارریز پروانه ای و بارریز مارپیچ که از متداولترین انها هستند میتوان اشاره کرد. در نهایت سیلوها و مخزن های نگهداری دریچه هایی جهت کنترل خروجی مواد نصب می شود این دریچه می تواند دستی و یا پنتوماتیک باشد که بوسیله سیستم کنترل می شوند .

تقسیم کننده ها

جهت تقسیم مواد در پیمانه ها و تجهیزات خط تولید از تقسیم کننده ها استفاده می کنند . با دقت به نیاز و سیستم مار خط تولید تقسیم کننده ها می توانند از سه تا دوازده تا خروجی داشته باشند. .

تجهیزات تمیز کردن و حذف گرد و غبار

قبل از اینکه مواد اولیه غذایی به خط تولید خوراک دام و طیور وارد شوند باید گرد غبار و شن و سنگ ریزه و براده های آهن و سایر مواد اضافی نداشته باشد . این مواد علاوه بر تاثیر در کیفیت خوراک دام تولیدی می تواند بر عملکرد ماشین الات تاثیر بگذارد و سبب خراب شدن و کاهش عمر تجهیزات شود . دستگاه هایی که سبب حذف گردو غبار و مواد زاید میشود شامل الک ها ، فیلتر ها ی جت ، گیرنده های مقناطیسی و غیره میباشد .

جت فیلتر

یکی از ماشین الات برای تولید خوراک دام و طیور جت فیلتر میباشد . از جت فیلتر ها جهت جداسازی گرد و غبار از مواد اولیه بکار گرفته میشود . جت فیلتر ها به دو شکل مکعبی و مخروطی میباشند .

فیلتر های مغناطیسی (مگنت)

برای جدا کردن اجسام فلزی مثل میخ ، سیم های فلزی و... از خوراک دام از تجهیزاتی بنام مگنت به کار برده می شود . مواد اولیه از داخل مگنت ها عبور داده میشوند و اجسام فلزی بوسیله میدان مغناطیسی ایجاد شده جذب و از خوراک جدا می شود .

الک ها

الک ها از ماشین الات متداول در جداسازی اجسام اضافی از مواد اولیه است که در خوراک دام نیز انواع الک را برای پاکسازی اجسام اضافی طراحی کرده‌اند . الک ها در مراحل مختلف تولید خوراک دام به کار برده میشود الک ها در اندازه ها و انواع مختلف طراحی و تولید میشود .

تجهیزات اندازه گیری و پیمانه

خوراک دام در هر کار خانه ای بر اساس فرمول از پیش تهیه شده تولید میشود .

سیستم بچینگ

مواد خوراکی اولیه مثل غلات وارد سیلوها و مخازن مخصوصی میشوند که حجم مشخصی دارند . در انتهای این مخزن ها دریچه هایی قرار داده شده که به صورت دستی و یا بصورت اتوماتیک باز شده و مواد درون مخزن با حجم مشخص وارد خط تولید میشوند .

تجهیزات توزین

تجهیزات گوناگونی در خطوط تولید خوراک دام وجود دارد که وظیفه دارد موادی مانند مایعات و روغن و افزودن ویتامین ها و سایر داروها را توزین کند .

ماشین آلات آسیاب و خرد کردن

بعد از اینکه مواد اولیه را پیمانه کردن باید توسط آسیاب های مخصوص خرد شود تا بتوان از آن خمیر لازم برای پلت را آماده کرد. این آسیاب ها ی مخصوص در اندازه های مختلف طراحی و تولید میشود .

آسیاب چکشی

این دستگاه جهت خرد کردن دانه های غلات استفاده میشود . این آسیاب جهت خرد کردن دانه ها از ضربه های پشت سر هم استفاده میکند . هر چه سرعت دستگاه بیشتر باشد دانه ها به قسمت های بیشتر و کوچک تر تقسیم می شود . اندازه این ذرت به طرح ، اندازه چکش ، سرعت دستگاه و نوع توری و اندازه سوراخ های توری بستگی دارد .

آسیاب غلتکی

آسیاب های غلتکی که شبیه آسیاب های قدیمی از غلتیدن قطعات روی هم و وارد کردن فشار به مواد سبب خورد شدن دانه ها و مواد اولیه میشود .

تجهیزات مخلوط کردن

مخلوط کردن خوب و یکنواخت مواد اولیه خوب است . خوراک دام در کارخانه طبق فرمول تولید نمیشود مگر آنکه مواد به شیوه درستی با هم مخلوط شوند . برای داشتن یک مخلوط یکدست لازم است که تجهیزات با عملکرد مناسبی داشته باشیم . در کارخانه ای که خوراک دام تولید میشود از انواع میکسر جهت مخلوط کردن مواد اولیه و مکمل ها استفاده میشود .

فیدر میکسر

تجهیزاتی که برای دستیابی به مخلوط کردن همگن و یکنواخت در خطوط تولید از آن بکار برده میشود . میکسر ها به دو صورت عمودی و افقی در اندازه های گوناگون طراحی و تولید میشوند . از انواع دیگر فیدر میکسر ها میتوان به میکسر های پدالی و ریبونی اشاره کرد .

تجهیزات فرآوری و پخت

کاندیشنر مواد ترکیب شده خوراک دام باید در مجاورت با بخار آب به دما و رطوبت کافی برسد و در اصطلاح پخته شود . بنابراین با دستگاه کاندیشنر میتوان این عملکرد را به انجام رساند . بخارآب و رطوبت سبب ژلاتینه شدن پودر بدست آمده و برای پلت سازی اماده میشود . زمان ، مقدار رطوبت و دما از اهمیت بالایی برخوردار است .

  منبع Livestock and poultry feed production line

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا