اخبار و مقالات سایت

  • 3192
  • 75 مرتبه

احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی | تجهیزات مورد نیاز برای مرغداری

10/23/1402

احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی

  در این مقاله شما با نحوه ی احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی و تجهیزات مورد نیاز  آن آشنا خواهید شد. اولین مرحله انتخاب محل مناسب برای مرغداری است.   فهرست:                                                      

 

 

انتخاب محل مناسب برای احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی

 
  • –محلی که می خواهیم سالن پرورش مرغ گوشتی را احداث کنیم باید تهویه طبیعی مناسب داشته باشد.
  • – باید از امکانات اولیه مانند آب و برق برخوردار باشد.
  • – باید از امکانات جاده مناسب برخوردار باشد.
  • – مرغداری باید دور از مناطق مسکونی و صنعتی واقع شود.
  • – مرغداری باید در یک منطقه مرتفع واقع شود و نباید هیچگونه آبگیری وجود داشته باشد.

 

 

چقدر زمین برای احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی لازم است ؟

  بسیار واضح است که زمین احداث سالن مرغداری باید از وسعت کافی برخوردار باشد . مساحت  زمین احداث مرغداری باتوجه به نوع استفاده و همچنین تعداد مورد نظر و همچنین روشی که برای پرورش طیور استفاده می کنید فرق می کند.   معمولا برای پرورش هر ۱۰,۰۰۰ مرغ گوشتی به ۵,۰۰۰ متر زمین و یا برای پرورش هر ۱۰,۰۰۰ قطعه مرغ تخمگذار به ۱۰,۰۰۰ متر و یا یک هکتار زمین نیاز است . همچنین باید شکل زمینی که انتخاب می کنید مناسب باشد و امکان تاسیس سالن پرورش مرغ گوشتی در آن ها وجود داشته باشد.   [caption id="attachment_1463" align="aligncenter" width="768"]احداث سالنهای پرورش مرغ احداث سالنهای پرورش مرغ[/caption]  

 

 

چینش ساختمان های مرغداری

اصول اساسی که  برای چیدمان ساختمان سالن پرورش مرغ گوشتی باید رعایت شود:  
  • گودال دفن و اتاق بیمار باید در انتهایی ترین نقطه محل ساخته شود.
  • اتاق اداری و اتاق انبار خوراک باید نزدیک به  ورودی مرغداری باشند تا حرکت افراد در اطراف سوله های مرغداری به حداقل برسد.
  • فاصله بین سوله جوجه یکروزه و سوله پرورش مرغ ها حداقل باید  ۱۵-۳۰ متر باشد و همچنین حداقل ۱۰۰ متر فاصله بین سوله های پرورش و مرغ های بالغ یا تخمگذار باید وجود داشته باشد.
  • چیدمان ساختمان مرغداری باید به نحوی باشد که به بازدیدکنندگان یا وسایل نقلیه خارجی اجازه نزدیک شدن به سالن ها را ندهد.

 

 

نکاتی در مورد محل استقرار سالنهای پرورش مرغ گوشتی:

 

 

۱.جهت گیری:

طول سالن های پرورش مرغ گوشتی باید در جهت شرق به غرب و عمود بر جهت وزش باد ساخته شود. جهت گیری اول باعث جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر مرغ ها وجوجه ها می شود. جهت گیری دوم هم باعث برخورد باد به پشت سالن و تهویه بهتر در فصل زمستان خواهد شد.

 

 

۲.طول ، عرض و ارتفاع مناسب احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی:

  طول استاندارد برای ابعاد مرغداری، حداقل ۷۵ متر می باشد. اما بهتر است طول سالن با توجه به تعداد طیوری که در آن جا نگه داری می شود، معین شود. استاندار ترین اندازه برای عرض سالن پرورش مرغ گوشتی  ۱۳ متر است. اما اگر عرض سالن ها با توجه به آب و هوای آن منطقه تعیین شود، سودآوری بهتری خواهد داشت.   مثلا در مناطق گرمسیری باید حداکثر عرض سالن بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ متر باشد.اگر از این مقادیر بیشتر شود، تهویه هوای گرم در قسمت مرکزی سالن به خوبی انجام نمی شود. در نتیجه باید از فن های بیشتری برای عوض کردن هوای  سالن استفاده کنید.   ارتفاع مناسب لبه ی سقف سالن از زمین بین ۲٫۵ تا ۳ متر است . ارتفاع وسط سقف هم باید ۰٫۵ متر بیشتر باشد. (به عنوان مثال: ۳+۰.۵=۳.۵ متر) در صورت استفاده از قفس در سالن، تعداد ردیف و نحوه ی چیدن قفس ها تعیین کننده ارتفاع است.   [caption id="attachment_1461" align="alignnone" width="768"]احداث سالنهای پرورش مرغ احداث سالنهای پرورش مرغ[/caption]  

۳.کف و بستر :

 
  • هم چنین برای جلوگیری از واردشدن مار و جوندگان به داخل مرغداری باید از هر طرف دیوار ها، به اندازه ی ۴۵ سانتی متر به سمت بیرون ادامه داشته باشد.
  • کف سالن باید ضد رطوبت باشد و از بتن ساخته شود و بهتر است از بتن ۱۰ سانت با عیار ۳۵۰ استفاده شود.

 

 

۴.تهویه ها:

– تعداد تهویه ها در آخر سالن پرورش مرغ  با توجه به حجم ، طول و عرض سالن  نصب می شود. به عنوان مثال: برای سالن به ابعاد ۱۴*۷۵ متر، تعداد ۲ عدد تهویه ۱۴۰*۱۴۰ و ۳ عدد تهویه ۷۰ سانتی متر بطوریکه یک در میان نصب شود مورد نیاز است . [caption id="attachment_1462" align="aligncenter" width="768"]احداث سالنهای پرورش مرغ احداث سالنهای پرورش مرغ[/caption]   – برای جلوگیری از وارد شدن هوای خروجی سالن مرغداری توسط تهویه ها ، به داخل مزارع اطراف و عدم مزاحمت برای آنها به فاصله ۲ متر از انتهای سالن  دیوار حیاط مرغداری ساخته می شود .همچنین می توانیم به وسیله ی کانالهای فلزی یا گالوانیزه هوای خروجی از تهویه ها را به طرف پائین هدایت کنیم.  

تجهیزات سالنهای پرورش مرغ گوشتی:

تجهیزاتی که برای سالنهای پرورش مرغ  استفاده می شود با توجه به نوع پرورش موردنظر انتخاب می‌شود. تجهیزات مربوط به مرغداری تخم‌گذار و مرغداری گوشتی با هم فرق می کند. پرورش‌دهنده باید متناسب با بودجه و میزان تقاضای بازار هدف خود را از احداث سالن پرورش مرغ  تعیین ومتناسب با آن بهترین تصمیم را بگیرد.  

انواع تجهیزات سالنهای پرورش مرغ گوشتی:

 

– قفس:

استفاده از قفس در احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی شرایط را برای مرغ‌های تخم‌گذار راحت‌تر می‌کند.

 

– کف‌پوش:

مرغ‌ها بیشتر وقت خود را روی زمین می‌گذرانند پس باید به فکر موادی  مثل خرده چوب، پوست بادام‌زمینی و… باشید تا پاها و بدن مرغ‌ها احساس راحتی و گرمای بیشتری داشته باشند.

 

– سیستم گرمایشی:

هیترجت و بخاری ها برای حفظ دما در احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی ضروری ولازم  می باشند.

 

– تهویه:

تولید مدفوع توسط مرغ ها باعث جمع شدن گازها و کم شدن اکسیژن داخل سالن می‌شود. بنابراین استفاده از تهویه باعث  تمیز شدن هوا و ایجاد اکسیژن لازم برای تنفس مرغ‌ها و همچنین کم شدن دمای سالن می شود.

 

– دان خوری:

تجهیزات مرغداری مربوط به آماده کردن خوراک طیور  به دودسته خودکار و دستی تقسیم‌شده‌اند  و پرورش‌دهنده بر اساس میزان بودجه خود، دانخوری مناسبی را برای سالن مرغداری خود انتخاب می‌کند.

 

– آبخوری:

تجهیزات مرغداری مربوط به تأمین آب پرنده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وپرورش دهنده با توجه به نیاز وبودجه خود از آبخوریهای متفاوتی می تواند استفاده کند.

 

– تصفیه‌کننده آب:

تصفیه‌کننده برای  پاک‌سازی آب سالن لازم است و با از بین بردن کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی، آب تمیز و خالصی را در اختیار طیور قرار می‌دهد.   اگر قصد خرید تجهیزات مرغداری یا احداث و تجهیز سالن های مرغداری و محاسبه هزینه های لازم جهت راه اندازی را دارید  با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. منابع خارجی: Prefabricated Building Construction Prefab Metal Steel Structure Shed Chicken Breeding Poultry

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا