اخبار و مقالات سایت

  • 2174
  • 279 مرتبه

چند نکته مهم در مرغداری تخمی

11/18/1401

مرغداری تخمی

برای آموزش جامع مرغداری تخمی به نکاتی شامل نحوه تهیه مرغ تخمگذار و انتخاب بهترین نژاد ، تجهیزات مرغ تخمگذار ، مدیریت پرورش مرغ تخمگذار ، مدیریت تولید تخم مرغ ، بیماری ها و عوامل خطر ساز مرغ تخمگذار ، تغذیه و برنامه نوردهی مرغ تخمگذار و غیره می پردازیم .

 

مرغداری تخمی

 

فهرست

مقدماتی بر پرورش مرغداری تخمی

دوره پرورش مرغداری تخمی

تجهیزات و سرمایه لازم برای پرورش مرغداری تخمی بومی

طول دوره پرورش مرغداری تخمی بومی چقدر است؟

برای پرورش مرغداری تخمی از کجا باید شروع کنیم؟

مقدماتی بر پرورش مرغداری تخمی

مرغ های تخمگذار از مرغهای لگهورن تولید میشوند. مشهورترین مرغ های تخمگذار عبارتند از لاین هایسکس، بایکوک شیوز بوونز که ممکن است هر یک از هیبرید ها سفید و یا قهوه ای باشند . از ویژگی های کلی این مرغ ها در مقایسه با مرغ های گوشتی می توان به وزن کم و استعداد تولید تخم مرغ زیاد در طول دوره تولید اشاره کرد. به طور معمول مرغ های تخمگذار دارای بدنی کشیده و گردنی باریک و بلند، پاهای ظریف، تاج و ریش قرمز فاصله سه انگشتی میان دو استخوان در ناحیه کلوآک بوده و قادرند در یک دوره تولید بیش از ۲۵۰ عدد تخم مرغ تولید نمایند.

دوره پرورش مرغداری تخمی

دوره پرورش مرغداری تخمی از یک روزگی تا ۳ ماهگی را پرورش پولت می گویند و نیمچه تخمگذار ( پولت ) را که حدودا ۱۰۰-۹۰ روزه شد به سالن های تولید که دارای قفسی های مرغ تخمگذار است، منتقل می کنند. در حال حاضر در پرورش نیمچه های تخمگذار نسبت به دهه گذشته تغییرات زیادی به وجود آمده و برنامه های پرورش دگرگون شده است. همچنین مرغ های بومی نیز دچار اصلاح نژاد شده اند.

تجهیزات و سرمایه لازم برای پرورش مرغداری تخمی بومی

در مقایسه یا مرغداری های صنعتی، پرورش مرغداری تخمی محلی به سرمایه کمتری نیاز دارد. بیشترین هزینه هایی که در این زمینه باید پرداخته شوند مربوط به خرید جوجه ها و یا نیمچه ها، تهیه دان، تهیه زمین و خرید تجهیزات مرغداری می باشد. لوازم مرغداری مورد نیاز در این نوع سالن ها شامل آبخوری و دانخوری، سیستم گرمایشی و هیتر، فن و هواکش مرغداری می باشد.

طول دوره پرورش مرغداری تخمی بومی چقدر است؟

در واقع مرغداری تخمی بومی و یا صنعتی به مدت یک سال تولید دارند و پس از آن عمر اقتصادی آنها پایان می یابد. با توجه به اینکه مرغ های بومی در سن ۵ ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. بنابراین با خرید جوجه یک روزه کل دوره حداکثر ۱۷ ماه و با خرید نیمچه های ۴۵ روزه نیز حداکثر ۱۵ ماه میباشد. خوب است بدانید که مرغ های تخمگذار چند ماه بعد از تخمگذاری (حدودا در سن ۹ ماهگی) به اوج می رسند و پس از آن میزان تولید تخم آنها کاهش پیدا میکند. در حالت کلی مرغ ها می توانند بیشتر از ۵ سال عمر کنند ولی پرورش اقتصادی مرغ دوره کوتاهی دارد و پس از پایان دوره باید پرورش دهنده گله جدید را جایگزین کند. گله قبلی نیز به کشتارگاه ها فروخته می شوند اما گوشت آنها قیمت ارزان تری نسبت به مرغ های گوشتی دارد.

برای پرورش مرغداری تخمی از کجا باید شروع کنیم؟

هر کسب و کاری پیش نیازهای خاص خودش را دارد. برای پرورش مرغ تخمگذار بومی نیز به بعضی از لوازم مرغداری و تجهیزات خاص نیاز خواهید داشت. تهیه زمین و سالن پرورش، تجهیز نمودن آن، خرید جوجه و یا نیمچه و تهیه دان مصرفی مرغ ها از جمله پیش نیازهای اصلی این نوع مشاغل می باشند. سالن پرورش باید فاصله کافی و استاندارد با مناطق مسکونی و دیگر واحدهای پرورشی داشته باشد. بیشتر افراد ترجیح میدهند که در مناطق روستایی پرورش مرغداری تخمی بومی را عملی کنند. چراکه اولا هزینه های مربوط به خرید و یا کرایه زمین در مناطق روستایی بسیارکم هزینه تر از مناطق شهری است. ثانیا در مناطق روستایی، پرورش دهنده می تواند از فضای باز و چراگاه های طبیعی استفاده کند و هزینه های تولید را کم کند. جوجه ها در ابتدا به فضای کمی نیاز دارند ولی مرغ های تخمگذار و بالغ فضای بیشتری اشغال میکنند. به طوریکه به ازای هر ۵ الی ۸ قطعه مرغ بالغ یک متر مربع فضا در نظر گرفته میشود. به عنوان نمونه یک سالن به متراژ ۱۵۰ متر مربع برای پرورش ۱۰۰۰ قطعه مرغ بومی تخمگذار کفایت میکند. قبل از انتقال جوجه ها و یا نیمچه ها به داخل سالن در ابتدا باید سالن از قبل آماده و به ظور کامل ضدعفونی شده باشد.  

مرغ تخمگذار بومی و یا جوجه از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه جوجه و یا نیمچه های مرغ بومی بهتر است ابتدا به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه نموده و با دریافت لیست مراکز معتبر، از پرورش دهنده های تأیید شده خرید کنید. مرغ بومی تخمگذار دارای نژادهای گونا گون می باشد در زمان انتخاب یک نژاد باید به شرایط آب و هوایی سازگار با آنها نیز توجه نمود.

Egg poultry

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا