اخبار و مقالات سایت

  • 2175
  • 262 مرتبه

مرغداری سنتی

12/11/1401

مرغداری سنتی

به طور کلی مرغداری سنتی به سه روش متفاوت با سه میزان سود متفاوت انجام میشود .که در این مقاله به توضیح این روش ها می پردازیم:

 

مرغداری سنتی

فهرست

انواع روشهای مرغداری سنتی

الف)روش پرورش مرغ مادر

ب)پرورش گله تخمگذار

ج)پرورش گله گوشتی

بهترین تجهیزات مرغداری برای پرورش مرغ سنتی تخمگذار

سیستم های کنترل دما و رطوبت و گاز آمونیاک

سیستم گرمایش و سیستم سرمایش در سالن مرغداری

مدت زمان لازم جهت پرورش مرغ سنتی تخمگذار و برگشت سرمایه

 

انواع  روشهای مرغداری سنتی

 

الف)روش پرورش مرغ مادر

در این سبک از مرغداری سنتی هدف از پرورش مرغ مادر تولید تخم نطفه و تولید کردن جوجه یک روزه میباشد . با استفاده از این روش از مرغداری سنتی میتوان به سود بیشتری رسید اما میزان ریسک این روش بسیار زیاد میباشد . در این شیوه از پرورش مرغ بومی تخم نطفه دار قیمت بیشتری به نسبت تخم مرغ معمولی دارد . برای تولید جوجه های یک روزه در این روش از دستگاه جوجه کشی خانگی و یا دستگاه جوجه کشی صنعتی استفاده میشود . بنابراین در این روش باید به سرعت تخم مرغ های نطفه داروجوجه های یک روزه بازاریابی شوند وگرنه غیر قابل استفاده میشوند و سبب یک هزینه اضافه می شوند . زیرا جوجه های یک روزه بعد از 24 ساعت از زمان جوجه کشی نیاز به تغذیه مناسب دارند ، بنابراین باید برای آنها هزینه نمود .

ب-پرورش گله تخم گذار

در این روش جوجه یک روزه خریداری میشود و از آنها به شکل مناسبی نگهداری میشود تا اینکه وارد دوره تخمگذاری شوند و از آنجا که تخم مرغ سرانه مصرف بالایی دارد بازاریابی راحت تری دارد و بیشتر توسط مردم خریداری میشود .

ج- پرورش گله گوشتی

در این روش با پرورش جوجه های یک روزه یک گله گوشتی تولید کرده و از آنجا که بازاریابی گوشت مرغ نیز در بازار بسیار راحت میباشد و مورد استقبال خیلی از مردم قرار میگیرد نیز سود فراوانی دارد . در بین این سه روش ما به تمام شما دوستان پرورش مرغ گوشتی را توصیه میکنیم زیرا با هزینه کمتر به سود بیشتری خواهی رسید .  

در صورت علاقه مندی به مطالب زیر روی هر کدام کلیک کنید 

اینلنت مرغداری

بهترین خوراک دام و طیور

تجهیزات مرغداری

خوراک دام وطیور 

مرغداری تخمی

بهترین تجهیزات مرغداری برای پرورش مرغ سنتی تخمگذار

اگر بخواهید مرغداری سنتی راه اندازی کنید باید بعضی از تجهیزات مرغداری را فراهم کنید . بنابراین باید یک سالن مرغداری که شامل امتیازات آب و برق و گاز و تلفن باشد را در نظر داشته باشید . سیستم گرمایشی و سرمایشی ، سیستم تهویه ، منبع آب ، دانخوری و آبخوری ، سیستم روشنایی و لانه تخمگذاری نیز در این سالن باید تعبیه شود . پرهزینه ترین بخش راه اندازی مرغداری سنتی مربوط به فراهم کردن زمین مرغداری میباشد . همچنین برای جیره غذایی مرغ ها و هزینه برق و سوخت و دارو ی مرغ ها نیز نیاز به کمی سرمایه ثابت میباشد . چنانچه یک مرغدار زمین و سالن مرغداری آماده داشته باشد سرمایه کمی برای تهیه تجهیزات مرغداری نیاز دارد . زمین سالن مرغداری برای پرورش مرغ سنتی باید در یک منطقه دور افتاده باشد . در یک منطقه ای دور از مناطق مسکونی باشد . برای اینکه بتوانیم برای پرورش مرغ سنتی مجوز بگیریم باید حداقل جمعیت گله باید هزار قطعه باشد .

سیستم های کنترل دما و رطوبت و گاز آمونیاک

روزانه بین چهارده تا شانزده ساعت نور برای تولید تخم مرغ توسط مرغ های تخمگذار نیاز میباشد . دما و رطوبت داخل سالن مرغداری باید به صورت دقیق کنترل و بررسی شود و همچنین باید غلظت آمونیاک و دی اکسید کربن آن نیزتوسط سنسور ها مورد بررسی قرار گیرد . تا اینکه این گازهای مضر سبب از بین رفتن مرغ ها نشود . آشیانه در سالن پرورش مرغداری نیز از جنس چوب یا سبدهای پلاستیکی میباشد.

سیستم گرمایش و سیستم سرمایش در سالن مرغداری

سیستم گرمایش در سالن مرغداری شامل انواع هیتر ها و جت هیتر بخاری تابشی و مادر مصنوعی میباشد . سیستم ها ی سرمایشی مرغداری نیزاز انواع هواکش و فن مرغداری و سیستم های مه پاش و پد کولینگ تشکیل شده ات .

مدت زمان لازم جهت پرورش مرغ سنتی تخمگذار و برگشت سرمایه

زمانی مرغ سنتی شروع به تخمگذاری میکند که پنج ماه از رشد آن گذشته باشد. اگر مرغ سنتی دیرتر از پنج ماه شروع به تخمگذاری کند هزینه دان آن زیادتر میشود و این سبب میشود که سود کمتری بدهد. و یا اگر زودتر از پنج ماه شروع به تخمگذاری کند تخم های حاصل شده کوچگ خواهد بود و قیمت آن در بازار پایین میباشد و باز هم سود چندانی نخواهد داشت . جوجه های یک روزه و نیمچه برای پرورش مرغ سنتی مناسب میباشد . نیمچه به مرغی گویند که نه به سن بلوغ رسیده باشد و نه جوجه باشد . اما نیمجه ها خیلی قابل اعتماد نمیباشد. مرغ سنتی در سن پنج ماهیگی به مدت دو تا سه ماه به اوج تخمگذاری میرسد. به طور کلی مرغ تخمگذار بومی  تا سن هفده ماهیگی مورد پرورش قرار میگیرند .

Traditional poultry farming

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا