اخبار و مقالات سایت

  • 2176
  • 201 مرتبه

اینلنت مرغداری

03/21/1402

اینلنت مرغداری

اینلنت مرغداری چیست؟

برای اینکه هوای داخل سالن مرغداری به خارج ازسالن جریان پیدا کند و هوا تهویه شود باید از پنجره هایی برای جابجایی هوا استفاده کرد بنام پنجره اینلنت . در فصل زمستان با داشتن اینلنت مرغداری میتوان هوای داخل سالن مرغداری را هم تهویه و هم یکنواخت و متعادل کرد تا جوجه ها سرما نخورند و هوای داخل سالن هم تهویه شود . ابعاد پنجره اینلنت معمولا بین سی در شصت هست و تا سی سانتی متر زیر سقف نصب میشوند . در این صورت هوای سردی که در فصل زمستان به داخل سالن وارد میشود به سمت سقف سالن هدایت میشود.

اینلنت مرغداری

فهرست

فواید کاربردی اینلنت مرغداری

ابعاد پنجره اینلنت

نحوه تنظیم دریچه اینلنت مرغداری

نحوه عملکرد  پنجره اینلنت در سالن مرغداری

نتایج استفاده از اینلنت در سالن مرغداری

فواید کاربردی اینلنت مرغداری

یکی از فواید استفاده از پنجره اینلنت این است که ذرات گرد و غبار و انواع گازهای سمی حاصل از فضولات پرندگان که سبب بیماری های تنفسیی پرنده گان میشوند را به طور کامل از سالن مرغداری خارج میکند. تهویه سالن مرغداری بدون پنجره اینلنت کاری بس دشوار است و میزان بازدهی را کاهش میدهد و میزان تلفات را زیاد میکند . کاربرد پنجره اینلنت بیشتر در روز های اول پرورش پرنده میباشد زیرا در این زمان پرنده ها به حداقل میزان تهویه نیاز دارند . در ثانی دقت در میزان تهویه بسیار در کنترل میزان تلفات گله تاثیر گذار خواهد بود . کیفیت تهویه هوای سالن مرغداری با میزان افزایش بازدهی تولید در صنعت مرغداری رابطه مستقیم دارد . بنابراین هرچه میزان تهویه داخل سالن از کیفیت بیشتری برخوردار باشد تولید بیشتری را هم خواهند داشت . از این رو به این نتیجه رسیده ایم که باید میزان ورود و خروج هوای سالن مرغداری از طریق تجهیزات مرغداری مورد بررسی قرار بگیرد . بنابراین میتوان با استفاده از دریچه اینلنت مرغداری  هوای وارد شده به درون سالن مرغداری را یکنواخت و تنظیم کرد . به علت اختلاف فشار داخل سالن مرغداری و فضای بیرون دریچه اینلنت مرغداری را سیستم تهویه فشار منفی نیز مینامند .

ابعاد پنجره اینلنت

دریچه اینلنت مرغداری را با ابعاد متفاوتی طراحی میکنند . جنس پنجره اینلنت از نوع پلاستیک میباشد . دریچه های اینلنت مرغداری را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و جهت باد غالب منطقه روی دیوارهای طولی سالن مرغداری نصب میکنند .

نحوه تنظیم دریچه اینلنت مرغداری

میزان باز و بسته شدن دریچه های اینلنت مرغداری را بسته به میزان مدرن بودن سالن مرغداریبه روش های گوناگونی دستی و اتوماتیک تنظیم میکنند . کارگر مرغداری با توجه به دمای سالن و مطابق با مهارت و تجربه ای که دارد مقدار باز و یا بسته بودن پنجره اینلنت را با وینج کنترل میکند . باز و بسته شدن دریچه اینلنت را با مد نظر قرار دادن سن پرنده ها تنظیم می کنند. در روزهای اول دوره پرورش فن ها بیشتر خاموش میباشند و به مرور زمان که جوجه ها بزرگ میشوند و هوای سالن مرغداری آلوده تر میشود فن ها رابیشتر روشن نگه میدارند و در نتیجه میزان باز بودن پنجره اینلنت نیز بیشتر است.

نحوه عملکرد  پنجره اینلنت در سالن مرغداری

از آنجا که پنجره های اینلنت دارای انحنا هستند هوای سردی که به داخل سالن مرغداری وارد میشود به سمت سقف سالن حرکت میکند و از برخورد هوای سرد به سر جوجه های یکروزه جلوگیری میشود . در ابتدای دوره پرورش با تنظیم کردن دریچه های اینلنت به بهترین شکل میتوان هوای سالن را تهویه کرد . با استفاده از پنجره های اینلنت هوای سالن مرغداری یکنواخت خواهد شد . و در نتیجه رشد گله به صورت یکسان و ضریب تبدیل مطلوب خواهد داشت .

در صورت علاقه مندی روی مطالب زیر کلیک کنید .

بهترین خوراک دام و طیور

چند نکته مهم در مرغداری تخمی

در تولید غذای دام و طیور از چه خوراک هایی استفاده میشود

شرایط صدور مجوز برای پرورش مرغ تخمگذار

ماشین آلات خط تولید خوراک دام و طیور

مرغداری سنتی

 

نتایج استفاده از اینلنت در سالن مرغداری

اگر تهویه سالن مرغداری مطلوب باشد مصرف انرژی کاهش می یابد بنابراین کمتر به روشن کردن سیستم های گرمایشی نیاز هست . از این رو پرنده کمتر دچار نوسان دما میشود . کمتر از نیروی کارگر استفاده میشود و در نتیجه هزینه پرورش مرغ کمتر میشود اختلاف دمای ابتدا و انتهای سالن مرغداری به حداقل میرسد . به علت اینکه دمای در تمام سالن یکنواخت هست جوجه ها در سالن به صورت یکنواخت پخش میشوند  و سبب میشود که بستر مرغداری بسیار مناسب برای رشد باشد . در فصل تابستان دریچه ها بیشتر از هفتاد درصد باز میشوند و این سبب میشود که هوا از زیر در دریچه اینلنت به جریان افتد  و بنابراین از خیس شدن کناره های دیوار جلوگیری میشود و از این رو پرنده ها خنک میشوند . و با هوای گرمی که از قبل در سقف سالن به علت سبک بودن جمع شده مخلوط میشود . میزان باز و بسته شدن پنجره اینلنت به میزان روشن و خاموش شدن هواکش بستگی دارد . چنانچه فن ها روشن شوند دریچه اینلنت نیز باز میشود و هرچه فن ها بیشتر فعال باشند میزان بازبودن پنجره اینلنت نیز بیشتر است.   منبع Poultry Inlet

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا