اخبار و مقالات سایت

  • 2167
  • 342 مرتبه

انواع قفس مرغ تخمگذار

06/19/1401

انواع قفس مرغ تخمگذار

در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع قفس مرغ تخمگذار آشنا کنیم . و اما پیش از اینکه در این مقاله با انواع قفس مرغ تخمگذار آشنا شوید لازم است بدانید که برای پرورش انواع پرنده دو سیستم قفس و بستر مورد استفاده قرار میگیرد . اگر چه برای اینکه بتوانیم تعداد بیشتری پرنده را در سالن پرورش دهیم استفاده از قفس مرغ تخمگذار گزینه مناسبی نسبت به بستر میباشد اما یکی از ضعف ها ی استفاده از قفس مرغ تخمگذار این است که هزینه بیشتری را بدنبال دارد . برای ادامه این مقاله فهرست زیر را مطالعه کنید.

قفس مرغ تخمگذار

از قفس مرغ  هم برای پرورش مرغ گوشتی و هم برای پرورش مرغ تخمگذار استفاده میکنند اما کاربرد اصلی قفس مرغ برای مرغ تخمگذار میباشد.

 

 

قیمت قفس مرغ تخمگذار

تعیین قیمت قفس مرغ تخمگذار هم به نوع قفس و ظرفیتی که مورد تقاضا قرار گرفته و کهنه یا نو بودن قفس بستگی دارد که در ادامه مقالات دیگر به آن می پردازیم .

انواع قفس مرغ تخمگذار

به طور کلی ما در صنعت مرغداری سه نوع قفس مرغ تخمگذار داریم که در ادامه مقاله به آن میپردازیم :
  •  عمودی یا باتری
  • منبری یا پلکانی
  •  فری رنج
بیشترین قفسی که در کشور ما مورد استفاده قرار میگیرد قفس مرغ تخمگذار عمودی یا باتری و یا قفس منبری یا پلکانی میباشد اما قفس مرغ فری رنج در ایران تولید و عرضه نمی شود .

قفس مرغ تخمگذار عمودی یا باتری

 

قفس مرغ تخمگذار باتری

این قفس یکی از  انواع قفس مرغ تخمگذار  می باشد ،همانطور که از اسمش معلوم است به صورت عمودی میباشد و اکثر اوقات به صورت چهار طبقه تولید و عرضه میشود . هر سلول قفس مرغ ابعادی در اندازه 60سانتی متر* 60سانتی متر دارد و با استاندارد ها ی ایران برای نگهداری 9 قطعه مرغ تخمگذار صنعتی استفاده میشود .در صورتی که بخواهیم مرغ بومی تخمگذار را در این سایز قفس نگهداری کنیم بهترین حالت قرار داد ن چهار قطعه مرغ تخمگذار بومی در هر سلول میباشد. از این رو مطابق تجربه ما توصیه ما به شما دوستان عزیز این است که در هیچ شرایطی بیشتر از 5 مرغ بومی را در یک سلول قرارندهید . زیرا مرغان دچار استرس میشوند و دچار همدیگر خواری و همچنین کاهش تولید خواهند شد .قفس ها ی مرغ اکثرا به صورت صنعتی تولید و عرضه میشوند و برای واحدهای کوچک و وخانگی مناسب نمیباشند.

قفس مرغ تخمگذار پلکانی و یا منبری

قفس مرغ منبری

یکی از انواع قفس مرغ تخمگذار که در ایران مورد استفاده میباشد ، قفس مرغ تخمگذار منبری و یا پلکانی میباشند . اگرچه که این نوع قفس ها درحال حاضر دیگر قابل استفاده نمیباشد اما در خیلی از سالنهای قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد .و به صورت دست دوم در بازار عرضه میشود . علت اینکه که دیگر این قفس ها را در بازار استفاده نمیکنند این است که از استاندارد کافی برخوردار نمیباشند و فضای زیادی را از سالن اشغال میکنند. با استفاده از قفس مرغ منبری در استفاده از قفس مرغداری صرفه جویی نمیشود . این قفس ها اکثرا در سه الی 4 طبقه ساخته میشوند .طراحی این نوع قفس به گونه ای است که فضله مرغ را در طبقات بالا به پایین ریخته و گاهی این فضله ها با مرغ های طبقات پایین برخورد داشته و علت منسوخ شدن این قفس ها همین موضوع میباشد . کود هایی که در بستر مرغداری ریخته میشوند هم به صورت دستی جمع آوری میشوند و هم در حالت پیشرفته تر ، یک نوار نقاله را در پایین طبقات گذاشته و کود را به وسیله این نوار جمع آوری میکنند . در این نوع قفس ابعاد هر سلول 40 *40 سانتی متر میباشد و با استاندارد های ایران ، مناسب برای نگهداری 4 قطعه مرغ تخمگذار صنعتی میباشد . و اما لازم به ذکر میباشد که مرغهای بومی تخمگذار در این نوع از قفس مرغ فقط اندازه دو قطعه مرغ بومی میباشد.

قفس مرغ فری رنج

 

قفس فری رنج

با توجه به مطالب از قبل ذکر شده این نوع قفس در ایران تولید و عرضه نمیشود . تفاوت این قفس با قفس ها ی نام برده شده این است که در این نوع قفس مرغ ها در طول روز از قفس خارج میشوند و وارد فضای باز میشوند و در شب به سالن برمیگردند و وارد قفس های خود میشوند. ولی در قفسهای عمودی و پلکانی مرغ ها تا پایان عمر اقتصادی خود در قفس بوده و بعد از آن دیگر مرغ ها به صورت زنده تحویل بازار میشوند که به آنها مرغ پایان دوره میگویند.

 

چند نوع میکسر مرغداری داریم ؟

انواع جت هیتر

آبخوری نیپل بهترین نوع آبخوری در صنعت پرورش مرغ

میکسر مرغداری و قیمت انواع مختلف میکسر مرغداری و نحوه کاربرد آن ها

مناسب ترین قیمت آسیاب و میکسر مرغداری در تجهیزات مرغداری

معرفی مهمترین لوازم مرغداری در سالنهای پرورش طیور

کاربرد آسیاب و میکسر مرغداری در صنعت مرغداری

قفس مرغداری و 5 نکته کوتاه و حیاتی در مورد قفس مرغداری

رنگ لامپ مرغداری-تاثیر رنگ لامپ بر رشد مرغ ها ی گوشتی و تخمگذار

آبخوری مرغ -انواع آبخوری مرغ و میزان ارزش آن در مرغداری گوشتی

تهویه مرغداری و و اهمیت آن در سالنهای مرغداری و روش های متداول آن

 

آیا از قفس مرغ تخمگذار میتوان برای پرورش مرغ بومی هم استفاده کرد؟

از مزایای پرورش مرغ بومی در قفس میتوان به صرفه جویی در فضا، کنترل دقیق تر هر سلول و عدم وجود بیماری های بستر و ... اشاره کرد . ولی در شرایطی بهتر است که به سراغ سیستم بستر برویم زیرا فواید بیشتری را به دنبال دارد . به عنوان مثال هنگامی که قصد عرضه تخم مرغ محلی را به بازار های خاص را دارید و کیفیت تخم مرغ برای خریداران مهم است و بهای این کیفیت را میپردازند در این صورت بهتر است که از سیستم بستر برای پرورش مرغ بومی استفاده کرد .

قیمت قفس مرغ تخمگذار بر اساس نوع قفس

قفس های مرغ دست دوم بر مبنای اینکه عمودی باشند یا منبری قیمت های مختلفی دارند .اگر قفس ها به صورت تمام اتومات باشند طبیعتا قیمت بیشتری دارند . قفس های منبری قیمت کمتری دارد و کارایی کمتر ی نیز نسبت به قفس های عمودی دارد .

قیمت قفس مرغ  بر اساس میزان کارکرد قفس

میزان کارکرد و استهلاک قفس مرغ تخمگذار نیز در میزان قیمت قفس های دست دوم تاثیر زیادی دارد .

قیمت قفس بر اساس زنگ زدگی

قفس ها بر اساس نوع مفتولی که در ساختن آنها استفاده میشود امکان دارد اینکه سریع زنگ بزند و یا اینکه بعد از چند سال هنوز لایه گالوانیزه مورد استفاده از بین نرفته باشد . بنابر این زنگ زدگی تاثیر زیادی در قیمت قفس مرغ تخمگذار دست دوم دارد.

تاثیر نوع مفتول بر قیمت قفس

قطر مفتول مورد استفاده در قفس های دست دوم در قیمت نهایی آنها موثر می باشد . قفس های قدیمی به طور معمول از مفتول با قطر ضخیم تر ساخته شده است از این رو استحکام بیشتری دارند.

تاثیرمیزان خرید قفس  در قیمت آن

تعداد سر قفس خریداری شده از طرف مرغدار می تواند در کاهش یا افزایش قیمت قفس مرغ تخمگذار تاثیر داشته باشد . به طور کلی هر چه تعداد سر مرغ قفس خریداری شده بالاتر باشد راحت تر میتوان مرغدار را راضی به فروش قفس به قیمت کمتر کرد .

ارتفاع سالن در قفس های چهار طبقه مرغ تخمگذار

اگر ارتفاع سالن شما سه متر باشد میتوانید از قفس چهار طبقه برای مرغ های تخمگذار خود استفاده کنید. با این روش می توانید تعداد بیشتری مرغ تخمگذار در واحد سطح پرورش دهید . و از سالن خود بیشترین سود را ببرید. برای قفس های منبری ساده از چهار طبقه بیشتر نمیتوان استفاده کرد. ابعاد و اندازه های سلول های قفس مرغ 4 طبقه با قفس های 3 طبقه و سایر قفس های یکسان می باشد . فقط به علت زیاد شدن تعداد طبقات ، ارتفاع کلی بیشتر می شود . در ادامه اگر بدنبال مطالب بیشتری در مورد تجهیزات مرغداری میباشید روی هر کدام از مطالب زیر کلیک کنید.

مناسب ترین قیمت قفس مرغ تخمگذار منبری

علائم کمبود ویتامین A در طیور

سه روش پرورش مرغ گوشتی و انواع نژادهای مرغ گوشتی

میکسرافقی و کاربرد آن در صنعت مرغداری

 

Types of laying hen cages

آخـــــــــریـــــــــن خــــــبــــــر هـــــا